Как да създадеш меню за ресторант

Как да създадеш меню за ресторант

Всеки успешен ресторант има отлично меню, което привлича много клиенти. Добре обмисленото и разработено меню може да подобри преживяването на гостите ти и да направи бизнеса ти много печеливш. Въпреки че външният вид на менюто е много важен, още по-важно е да има вълнуващо и интересно съдържание. Ние от МЕТРО ще те преведем през отделните стъпки на създаването на перфектното меню.

Дефиниране на елементи от менюто

1. Определяне на елементите на менюто

Как да си направим меню

Първо трябва да съставиш списък с храни и напитки, които искаш да предлагаш в ресторанта си. Изключително важно е да включиш готвача в този процес, тъй като той е този, който приготвя храната. Когато заедно мислите за потенциалните елементи на менюто, най-лесно е да ги категоризирате според основните четири категории, които могат да бъдат открити в повечето менюта: 

  • салати и предястия;
  • основни ястия;
  • десери;
  • напитки.

В зависимост от вида на кухнята може да се наложи да адаптирате тези категории. Опитайте се да намерите добра комбинация от добре познати, защо не традиционни ястия, и необикновени, дори специални ястия. Важно е да вземете предвид диетичните ограничения и хранителните навици, като например непоносимост към лактоза, непоносимост към глутен, веганска диета и вегетарианска диета. В днешно време ресторантите, които не предлагат поне един вариант на растителна основа, губят популярност и се смятат за неотговарящи на съвременния начин на хранене. Препоръчваме също така да предлагате ястия, подходящи за деца. 

Що се отнася до количеството на елементите в менюто, ние в METPO сме убедени, че по-малко е повече. Прекалено многото ястия, особено ако са от различни национални кухни, могат да се окажат трудни за съчетаване от клиентите, както и да създадат усещане за липса на фокус. Освен това, ако поддържаш менюто си по-кратко, можеш да увеличиш рентабилността на ресторанта си. 

Като цяло менюто е много индивидуално и зависи от кухнята и преживяването, което искаш да предложиш. 


Организиране на менюто

2.  Подреждане на елементите на менюто

Ред на елементите в менюто

Споменатите по-горе категории: салати и предястия, основни ястия, десерти и напитки, могат да ти дадат насоки за това как да поръчваш елементите от менюто си. 

След като с главния готвач сте събрали различни храни за всяка от категориите, трябва да ги подредите в рамките на категорията. 

Вариант е да се изброят първо ястията с висок марж на печалба, за да се привлече вниманието на клиентите към тях. Широко популярните ястия също трябва да бъдат посочени на челно място във всяка категория. 

Как да описваме храната в менюто

3. Създаване на описания на ястията

Описването на отделните ястия и техните съставни елементи в менюто по начин, който привлича интереса на клиентите и ги кара да опитат храната, е много важно. Описанието трябва да разкрива историята на всяко ястие.

Посъветвай се с готвача за вдъхновението му за ястието, за това откъде идват съставките му и какви чувства трябва да предизвика всяко ястие у клиентите. Все пак не прави описанието прекалено дълго. То трябва да съдържа най-важната информация и да бъде поднесено по лесен за четене начин. Ние от METPO препоръчваме да използваш вкусно звучащи описателни прилагателни, с които да “разкажеш” съставките. 

Определяне на цените в менюто

4. Определяне на цените в менюто 

Ценообразуване в менюто на ресторанта

Цената е неизменна част от менюто и може би една от най-трудните. Да определиш подходящи цени на ястията, като от една страна не допускаш драстично надплащане от страна на клиентите, от друга - да реализираш печалба, може да се окаже предизвикателство. Ще трябва да анализираш разходите си за отделните компоненти, както и прогнозните продажби. Този процес никога не бива да се основава на предположения или оценки, а на определени числа.

Когато записваш цената на всяко ястие от менюто, може да се окаже неподходящо тя да бъде в колона в края на реда, тъй като така е по-лесно да се сравняват цените. Това би могло да доведе до това, че клиентите обикновено ще избират най-евтините ястия. 

Удобно решение за твоя бизнес
Доставка за твоя бизнес
МЕТРО ДОСТАВКИ
Поръчай онлайн от МЕТРО продуктите за твоя бизнес
Виж повече
Работа върху дизайна на менюто

5. Изготвяне на менюто

След като си готов с подредбата на ястията, описанията и цените, е време да разработиш дизайна на менюто за ресторанта си. Най-добре е да се довериш на дизайнер с опит, но по-долу ще намериш някои насоки. 

Цветен бар на открито

5.1 Избор на цветова схема

Използването на цветова схема за менюто е важен аспект от създаването на добър външен вид. Ако вече имаш определена цветова схема за ресторанта си, трябва да използваш тези цветове и за менюто си.

Ако все още не си избрал такива цветове, не е зле да проучиш как различните цветове влияят на клиентите. В зависимост от типа на заведението, интериорния дизайн и атмосферата, часовете, в които то работи, цветовете за менюто може да са различни и да носят съответното настроение.

Ако менюто се сменя често (ежедневно, ежеседмично и т.н.) и е за теб е важна оптимизацията на разходите, може да заложиш и на черно-бял печат. 

Схема на дизайна на менюто

5.2 Избор на схема за проектиране

След като избереш предпочитаните цветове, трябва да помислиш за външния вид на менюто си. Това включва оформлението и шрифта. Ако вече има шрифт, който е избран за други аспекти на комуникацията, може да обмислиш използването на същия шрифт в менюто си, за да изглежда всичко изчистено. Това не винаги е приложимо, тъй като най-важното за менюто е то да бъде ясно структурирано и лесно четимо. Съсредоточи най-изгодните ястия в средата, в горния десен ъгъл и в горния ляв ъгъл на менюто, тъй като това е областта, в която човек хвърля първия си поглед. Ако бюджетът позволява, може да наемеш професионален дизайнер.

Добавянето на снимки на ястията от менюто е индивидуален избор. От една страна, снимките в менюто могат да визуализират ястията, но от друга страна, те могат да разсеят клиентите и да придадат претрупан вид. 

Време за печат!

6. Отпечатване на менюто

Отпечатване на менюто на ресторанта

След като си готов с дизайна на менюто, е време да го отпечаташ. Обикновено менютата се отпечатват на висококачествена хартия и след това могат да бъдат допълнително обработени (ламинирани, фолирани и т.н.) в съответствие с концепцията на твоя ресторант.

Като цяло, подхождай много сериозно към изготвянето на менюто и поддръжката му, тъй като то е вратата към преживяването в ресторанта. Организирай почистването и смяната на изхабените менюта, за да не разваляш първото впечатление на гостите си.

Често задавани въпроси

7. Често задавани въпроси - как да създадем меню за ресторант 

Още за теб
Мобилно приложение
METRO COMPANION
Още по-удобно пазаруване с нашето мобилно приложение.
Свали за iOS или Android
не изпускай оферти
нюзлетър
Избрани оферти всяка седмица.