Дигитализация и технологии за ресторант

Restaurant digitalization and technology

Както за онлайн магазините, така и за физическите обекти, цифровизацията и технологиите са два много важни фактора, които трябва да овладееш и в контекста на ресторантьорската индустрия, ако искаш бизнесът ти да се развива. Когато се прилагат правилно, тези инструменти ще ти помогнат да управляваш ресторанта си, като същевременно ще подобрят преживяването на клиентите ти. Ако искаш да научиш ключовите начини за внедряване на цифровизацията и технологиите в твоя ресторант, тази статия е за теб.

Какво ще разгледаме в следващите редове

Цифровизацията и технологиите могат да бъдат далечни теми за ресторантьорите. Нуждата да си в крак с привидно безкрайните и постоянно появяващи се възможности може да бъде доста потискаща. Поради тази причина създадохме списък с основни начини за дигитализиране на процесите и внедряване на технологии, които да служат най-добре на теб и твоите клиенти и да повишат ефективността на бизнеса ти. 

В тази статия ще разгледаме следните области: 

  1. Онлайн присъствие
  2. Опит в храненето и обслужване на клиенти
  3. Цифрово управление на ресторанти и персонал
  4. POS системи
  5. Често задавани въпроси - Дигитализация и технологии за ресторант

Съветите ни във всички тези области ще ти помогнат да опростиш ежедневното управление на ресторанта си. 


Защо твоят ресторант се нуждае от онлайн присъствие 

1. Онлайн представяне на ресторант

Може да ти се струва очевидно, но безупречният онлайн външен вид е от решаващо значение за успеха на твоя ресторант в днешния дигитален свят. Макар че не е необходимо да скачаш във всяка нова онлайн тенденция, има някои основни елементи, които ще подобрят преживяването на клиентите ти и ще ти помогнат да изградиш по-широка потребителска база.

Предимства на уебсайта на ресторанта

1.1 Уебсайт на ресторанта

Колкото и клиширано да звучи, уебсайтът е твоята “дигитална витрина”. Тук клиентите ти могат да надникнат и да видят какво могат да очакват, когато го посетят. Могат да усетят стила и атмосферата, да видят менюто и цените и със сигурност ще решат бързо дали искат да дойдат. 
Затова твоят уебсайт трябва да бъде професионален, красив и точен. Добре е да включиш професионални снимки на ресторанта, храната и менюто си, но също така да предоставиш информация и за себе си. От теб зависи какъв вид информация искаш да включиш. Стига съдържанието да е кратко и интересно, можеш да споделиш нещо за екипа ти, за философията на ресторанта или за специалния ти начин на снабдяване и приготвяне на храната. 
При изграждане на онлайн присъствието на ресторанта ти, можеш да се водиш от съветите по-долу. Те ще дадат допълнителна стойност на уебсайта. 

Бизнес в Google за ресторант

1.2 Google Business и социални медии

За да бъде ресторантът ти откриваем за нови клиенти, е важно да го регистрираш в Google. Това ще ти позволи да бъдеш откриваем в търсачката и да се появиш в Google Maps, когато клиентите търсят ресторанти в своя район. Регистрирането на ресторанта ти в Google ще ти помогне също така да изградиш репертоар от отлични отзиви на клиенти, които са публично достъпни за нови потенциални гости. Поддържай цялата информация в актуално състояние и накарай отзивите да работят в твоя полза, като се съобразяваш с мнението на гостите си и се опитваш да прилагаш техните предложения. 
От друга страна, присъствието в социалните мрежи не е задължително. Но за някои видове ресторанти профилът в социалните медии може да бъде много полезен. Това е мястото, където можеш да изграждаш взаимоотношения с клиентите ти, да показваш ежедневни специалитети или кадри зад кулисите и да обявяваш предстоящи събития. Ако например управляваш бар-ресторант, в който често гостуват музиканти, можеш да обявяваш всеки изпълнител няколко дни преди събитието в профила си в Instagram или Facebook, като същевременно поддържаш обзорен списък с всички предстоящи дати и събития на уебсайта си.

Онлайн поръчка и доставка на храна

1.3 Онлайн поръчка и доставка на храна

След като през 2020 г. се появи пандемията, се наблюдава рязък скок в онлайн поръчките на храна, но и преди това търсенето на онлайн поръчки и услуги за доставка на храна постоянно нарастваше.
Ако искаш да увеличиш продажбите си, онлайн поръчките на храна ще променят правилата на играта, независимо дали се осъществяват през твоя уебсайт или чрез партньор за доставка. Имай предвид, че много хора просто отиват на уебсайтовете на водещите доставчици на храна, за да потърсят ресторант, вместо да потърсят в Google Maps за места в близост. 

Инструменти за резервация на ресторанти

1.4 Инструменти за резервации

За да улесниш клиентите ти, трябва да включиш инструмент за резервации на уебсайта ти, за да могат гостите да резервират маси предварително, без да се налага да се обаждат на заетия персонал. По този начин клиентът може да види точно колко и кои маси са свободни в предпочитания от него ден на посещение и да направи резервация съвсем сам. Тази функция също така ще спести време и проблеми на вашия персонал.

Подобряване на изживяването на клиентите с цифрови инструменти

Изживяване на клиентите по време на хранене и обслужване в твоя ресторант

Въпреки че онлайн присъствието е важно за потенциалните клиенти и за тези, които искат да се информират за твоя ресторант, самото изживяване на мястото за хранене също може да извлече голяма полза от правилната технология. По-долу са представени някои съвети, които да те вдъхновят в тази посока.

2.1 Дигитално меню в твоя ресторант

Ако търсиш иновативен начин да подобриш ефективността на ресторанта си и същевременно да намалиш разходите, цифровото меню е чудесна идея. Предоставянето на QR-код на гостите вместо традиционно хартиено меню може да свърши чудесна работа. 
Макар че цифровото меню не е нещо, с което всеки ще може да се справи, то със сигурност е опция за по-младите клиенти.

2.2 Преносим касов апарат

Чудесен начин да опростиш обслужването на масите е да снабдиш сервитьорите с ръчни касови апарати. Автоматизираният процес на приемане на поръчки и възможността за директно извършване на плащането спестяват на сервитьора тичане напред-назад за касови бележки и оставят повече време за взаимодействие с гостите на масата.

2.3 Програми за лоялност за клиентите

За да повишиш ангажираността и да задържиш клиентите си, трябва да помислиш и за програма за лоялност. Гостите ти ще се върнат в ресторанта, ако могат да събират точки и да спестят разходи за храна след няколко поръчки. За да бъде процесът лесен за теб, съвременните програми за лоялност могат да бъдат свързани с използваната POS система (повече за това по-долу).
Клиентите ще бъдат регистрирани от POS системата, която автоматично ще добавя точки за лоялност при всяко посещение. Събраните данни също могат да бъдат анализирани и използвани за адаптиране на бизнеса към моделите на покупки на клиентите.

2.4 Безплатен Wi-Fi в ресторанта

Това отдавна не е предимство, а по-скоро нещо задължително.  Разбира се, ти като собственик или управител би искал ресторантът да е оживен и пълен с хора, които се наслаждават на разговорите помежду си, а не да гледат в телефоните си. Въпреки това е разумно бизнес решение да предложиш на гостите си безплатен WIFI от гледна точка на дистанционна работа или пък за чужденци, които не разполагат с роуминг решение.
Въпреки това, в зависимост от стила и типа на ресторанта, трябва да обмислиш внимателно тази опция. Ако искаш да избегнеш седенето с часове само с една напитка заради безплатния WIFI, можеш да помислиш например за ограничаване на достъпа до определен период от време.

Управление на персонала, инвентара и поръчките

3. Цифрово управление на ресторанти и персонал

Софтуер за проследяване на инвентара на ресторанта

3.1 Управление на инвентара

Внимателното следене на инвентара е важно, за да поддържаш ниски разходи и да управляваш добре финансите на ресторанта си. 
Използването на софтуер за проследяване на инвентаризацията ще ти спести много време, ще осигури по-голяма точност на числата и ще ти напомни кога е подходящ момент да направиш зареждане с определени продукти. Дори сроковете на годност могат много по-лесно да бъдат преглеждани. По този начин можеш да използваш ресурсите си в максимална степен и да намалиш значително хранителните отпадъци. 

Софтуер за планиране на ресторанти

3.2 Софтуер за изготвяне на графици

Ако вече си създавал график на екипа, знаеш колко дълъг и мъчителен може да бъде процесът на многократни размествания, докато “пъзелът” най-накрая се подреди. Ефективното планиране на служителите може да бъде трудна задача, но можеш да използваш софтуер за планиране, за да опростиш този процес и да следиш по-добре индивидуалното работно време на служителите си.

Система за показване на кухнята

3.3 Кухненски дисплеи за поръчките

Кухнята на ресторанта е мястото, където се случва магията за твоите гости. Ето защо е много важно да не се създава хаос при приемане на поръчките, а да има стабилна организация. Докато отпечатаните билети с поръчки могат да забавят работния процес на екипа, една система с кухненски дисплеи, която е добре видима и четлива, може да го подобри. Възможността да се видят различните поръчки наведнъж на екран с точното време, в което са направени, позволява по-добра организация и приоритизиране на задачите.

Софтуер за продажби за ресторанти

4. POS системи за твоя ресторант

POS система за ресторанти

Точката за продажба (POS) е интерфейсът между юридическото лице и неговите клиенти за извършване на трансакция за продажба. Това може да бъде физическа каса или касов апарат, както и онлайн инструмент за касово обслужване. Когато клиентът прави онлайн поръчка, купува билет за паркиране или поставя избраните от него стоки на касата в магазин за хранителни стоки - всички тези сценарии описват точки на продажба. 
POS системите предоставят хардуера - като електронен касов апарат, четци за карти и баркод скенери - и софтуера, необходим за вашите продажби. Процесът на трансакциите се автоматизира, а важните данни за продажбите се събират с подходящата POS система. 
Съвременните POS системи обаче са много повече от "само" място за продажба. Те могат да включват много различни софтуерни функции, като например наблюдение на инвентара, показване на поръчките на кухненския дисплей, проследяване на моделите на продажби и други атрибути за оптимизиране на операциите на дребно. 

4.1 Избор на подходяща POS система

За да повишиш ефективността на бизнеса си, е важно да разбереш коя POS система отговаря най-добре на твоите нужди и бюджет. За да направиш добър избор, вземи предвид размера и вида на ресторанта. Инвестирането в POS система, която включва функции за справяне с повечето или всички точки, споменати по-горе, ще ти спести много време и пари в дългосрочен план. Препоръчваме ти да проучиш добре, за да намериш възможно най-доброто решение за твоя ресторант.

4.2 Персонализирани и облачни POS системи 

Ако не можеш да намериш идеалното решение за нуждите на ресторанта си сред вече готовите, можеш да работиш и с доставчици на персонализирани POS решения по поръчка, които могат да създадат софтуер, изцяло спрямо нуждите на твоя бизнес. Вече има и специфични POS системи за различни видове ресторанти. 
Един съвет от нас - когато търсиш подходящата POS система, разгледай и облачните POS системи. Те са по-усъвършенствани, адаптивни и универсални на пазара, тъй като включват най-много функции за ресторанти на едно място. 
В епохата на цифровизацията е важно бизнесът ти да бъде добре позициониран с подходящата технология и безупречен онлайн облик. Използвай нашия списък като вдъхновение за основните начини за дигитализиране на процесите в ресторанта и това ще ти помогне да направиш първите стъпки към оптимизация в полза на клиента! 

Често задавани въпроси

5. Често задавани въпроси - Цифровизация и технологии за ресторант

Още за теб
Мобилно приложение
METRO COMPANION
Още по-удобно пазаруване с нашето мобилно приложение.
Свали за iOS или Android
не изпускай оферти
нюзлетър
Избрани оферти всяка седмица.